Romantick blzen na kopci

"Vlna za vlnou" a za tisce let na stedomoskm slunci vyprahl eck amfitetr na obalu ze suchho pskovho papru. Vln se zatm nanejv hork, prachu pln vzduch nad olmanmi kameny. Zato v historii AG Fleku, folk-rockov legendy, kterou Ivo Viktorin ped bezmla ticeti lety s Karlem Markytnem a Blankou Tborskou zakldal, se pr revolunch vln najde. Tato skupina povila Buty, vyrostl v n Vlasta Redl, jeho se stala doprovodnou kapelou, a z pelomu milnia po n zbyl krsn, trochu nedocenn a trochu zapomenut artefakt - jak plouiv tanen kroky uvolnn album "Waltz", urit ne nm svdek pokusu o vzken pvodn sestavy. Sm Viktorin po odchodu z kapely zdil v nejvym pate zlnskho divadla nyn u proslul nahrvac studio "V", kter se stalo jednm z nejvyhledvanjch zdaleka ne pouze mezi "kotlki".

Zkuenosti padestiletho klvesisty, kytaristy, zpvka, skladatele i zvukae se po vlnch vlvaly do zlnskho i antickho divadla, vytrhaly vechny rozbit sedaky krom jedin - pohodln posluchaovy le. Viktorin na svm dlouho odkldanm slovm debutu exceluje pedevm jako aranr. Skladby z rozhran folk-rockovho a softpopovho ocenu jsou naplavovny na oputn ple a stejn jako vlny, v jednoduchm rytmu plynouc, vyrvaj dechberouc relify pobe, lehce rozhoupan melodie vysvlkaj posluchae, ne ho zcela pohlt a uzavou do svho poetickho svta. Svta, v nm ivly kooperuj, msto aby se svily, a prv jejich soulad vytv veprostupujc laskav kouzlo. Pokud se budete snait odnst si s sebou njak suvenr zpt do reality , stane se nezajmavm, bezcennm. Z poezie ve vodn tti se stane rozbahnn kalu. Viktorin, nezkuen to texta, i kdy pe podobn jako Pavel alman Lohonka nebo Robert Kesan, trp obasnou teatrlnost, patetinost, kter me bt vude jinde smvn. Slova s velkmi vznamy, prohnjc se jako hejno pestrch rybek nad jevitm podmoskho divadla, vak nefunguj pouze jako zdroj poitk, zapojuj divka aktivn do her imaginace a ne by pivedly na scnu postavy se scnem v hlav a npovdou v budce, nkolikrt se peskup a vytvo svmi tlky nkolik mlo obraz, z nich si zrerujete improvizovan drama vlastn.

Zsti je to urit i zsluhou dokonalho frzovn, toho, jak jsou hlsky rozesety mezi tny, ale kdy v polovin desky dojdu k mstu, kde vyvr "ka" verem "Vidl jsem t nst tv letn aty," vzpomnky, touhy, pedstavy, ve narz zatop plicn sklpky a nelze vnmat nic jinho ne vlastn nitro. A kdy Blanka Tborsk v duetu "Samba" ensky eptne "Ty oblk m dlan / a pomh mi pi koupn," touha poznvat nitra se zam i na blzk okol. A piivovna je opt aranemi, pedevm prac s hlasem. V jet menm dynamickm rozpt, ne m klidn "Waltz", maluj pedevm vodovmi barvami klves a akustick kytary. Jak proskly kanvas, lze asi nejlpe nahmatat v mistrovskm dle "Na kopci". Jak spolu ob sti tto skladby souzn, asi u nelze vysvtlit bez prodnho mysticismu. Vlkna z vn vtru, kter je k sob poj, neobepnaj jen vrch Klenov, dojmy z nj tuto devtiminutovou skladbu stvoily, ale jak druidskm kouzlem ovldny, svazuj zasnnou, snivou a snc desku. A let stle dl i pronikaj hloubji. Je asi zvltn mluvit o njakm osobnm pnosu, ale dlouho jsem si z prostho poslechu hudby neodnesl tolik jako z tohoto nenpadnho alba. Nenut pemlet, ale snt a ctit.

CD k recenzi poskytlo vydavatelstv Indies .

Album: Ivo Viktorin - Vlna za vlnou

Hodnocen: 8/10